LZV als CO2-tool terug op Europese agenda

Het opleggen van CO2-restricties voor trucks is momenteel een hot topic in de Europese politiek. Het gaat daarbij veelal over wat er uit de uitlaat komt, maar recente ontwikkelingen wijzen er op dat de LZV weer aan populariteit wint als mogelijke CO2-emissie-killer.
In 2014 werd een wetsvoorstel met legalisering van grensoverschrijdende inzet van de LZV door het Europees Parlement verworpen. Ook in de voorstellen van de Europese Commissie van afgelopen mei over CO2-eisen voor trucks werd de LZV niet genoemd, maar onlangs bleek op een evenement over deze materie dat meerdere partijen de LZV als middel tot CO2-reductie helemaal niet zo’n slecht idee vinden. Joachim Drees, CEO van MAN Trucks en huidig voorzitter van fabrikantenkoepel ACEA, liet nog maar eens weten dat de LZV de snelste weg is naar CO2-reductie. “Het irriteert dat er voor CO2-beperking enkel maar wordt gekeken naar trucks en niet naar andere oplossingen”, aldus Drees.
Maar volgens een woordvoerder van Groen Links europarlementariër Bas Eickhout, rapporteur voor de CO2-standaard voor trucks, zijn er ook diverse partijen in het EP die willen dat de LZV weer als CO2-tool wordt opgenomen in het wetsvoorstel. De LZV zou zelfs een ‘supercredit’ kunnen krijgen, net zoals elektrische auto’s dat hebben bij de CO2-regulering voor personenauto’s. Eickhout is naar verluidt geen voorstander van de LZV-benadering, maar de woordvoerder geeft aan dat het onderwerp nu op tafel ligt en daarom ook behandeld moet worden.
Het Europees Parlement en de verkeersministers moeten nog hun goedkeuring aan de CO2-standaard voor trucks geven. Een debat en stemming in het EP staat voor 14 november a.s. op de agenda.
Bron:
https://www.ttm.nl/nieuws/lzv-als-co2-tool-terug-op-europese-agenda/1009...