De Euro 6 norm :Voor Iveco geen probleem !?

De kantine van het INNOVAM-gebouw in Zwolle was mooi gevuld met ATC leden van de afdelingen Zwolle en Drenthe. De IVECO organisatie pakte breed uit, twee trucks in de werkplaats en vier trainers om ons bekend te maken met Euro-6 techniek, met CNG en LNG trucks.
Na opening door Arend Tuinman een korte uiteenzetting van de wereldwijde Iveco organisatie en speciaal uitleg over de functie van Fiat Power Train (FPT) door Jan Blauw. Bij FPT worden alle Fiat, New Holland en Iveco-motoren ontwikkeld.
De groep wordt in tweeën gedeeld, de ene gaat naar het lokaal voor de instructie van de aardgasauto en de ander blijft in de kantine voor de Euro 6 techniek.
Rijden op aardgas met CNG-, LNG- tanks of met een combinatie van beide. CNG is gecomprimeerd aardgas onder een druk van 250 Bar en een temperatuur gelijk aan de omgeving. LNG is vloeibaar gemaakt aardgas met een tankdruk van 12 bar en een temperatuur van -160°C. Het verschil tussen CNG en LNG betreft alleen de opslag in de tank, het rijden zelf verschilt niet. Doordat LNG vloeibaar is bevat het meer gas dan CNG, een factor 600 terwijl dat bij CNG niet meer dan 100 zal zijn. Deze eigenschap is bepalend voor de actieradius van het voertuig.
De verbranding in een aardgasmotor verloopt zeer schoon, het is heel eenvoudig met een aardgasmotor aan de Euro-6 norm te voldoen. Nadeel van de LNG truck ten opzichte van de CNG truck dat er maar enkele tankstations voor zijn terwijl het net voor CNG stations dichter is. Tevens gaat een LNG truck gas afblazen bij langere stilstand, het vloeibare gas warmt op en verdampt waardoor de druk in de tank oploopt en de overdruk opent.
Het onderhoud van gasmotoren is anders dan dat van dieselmotoren. Kleppen stellen om de 60.000 km en bougies vervangen ieder 20.00 km. Ook worden er meer veiligheidseisen aan de bouw van de werkplaats gesteld.
De Euro-6 motor van Iveco. De Iveco-motor onderscheidt zich van de concurrentie omdat Iveco de enigste motorbouwer is die de Euro-6 norm haalt met alleen een SCR katalysator terwijl alle concurrenten naast een SCR katalysator ook gebruik maken van EGR. Het grote voordeel is dat de motor schoner en efficiënter verbrandt, hij is dus zuiniger en produceert minder roet zodat een kleiner roetfilter voldoende is. Het inwendige van de motor zal door de afwezigheid van EGR schoner blijven. Voor de reductie van NOx is een SCR katalysator aanwezig die door de afwezigheid van EGR op de motor een grotere NOx hoeveelheid te verwerken krijgt dan die bij een motor mét EGR. Het voor de SCR katalysator benodigde Ad-Blue is bij Iveco 7 % van de gebruikte brandstof terwijl dat bij andere motoren mét EGR ongeveer 1,5 a 2 % is. Misschien worden de extra kosten voor Ad Blue door brandstofbesparing terug verdient.
Doordat het roetfilter klein is kan het regenereren zonder brandstof injectie gebeuren. Iveco maakt gebruik van passieve regeneratie. Dit systeem werkt door uitlaatgas op hoge snelheid door het filter blazen, bereikt door met de motorremklep een venturie te vormen. In een open motor in de werkplaats was de werking van de geïntegreerde motorrem prachtig te zien. Op de nokkenas zit bij iedere cilinder een nokje die er voor zorgt dat tijdens gebruik van de motorrem de uitlaatklep iets
gelicht wordt aan het einde van de compressieslag. Er zal nu geen expansieslag meer zijn die de zuiger naar beneden drukt en de motorremwerking is veel sterker. Een mechanisme met een hydraulisch bediende hevel verdraaid een excentrische lagerbus van de kleptuimelaar waardoor de klepspeling eventjes opgeheven wordt en het kleine nokje de klep kan lichten.
Als laatste gaan beide groepen weer naar de kantine en worden de nodige vragen gesteld.
De avond wordt gesloten door Jans de Haan en Arend Tuinman.

Voor de foto's : klik op deze link

Datum: 
donderdag, 9 oktober, 2014