VRACHTWAGENS VAN 1950 TOT EURO 6

DINSDAG 12 MEI 2015 hadden we een lezing voor de ZWARE JONGENS.

Dirk Rijper, ruim 31 jaar werkzaam voor Volvo bedrijfswagens, is vanavond onze gast en gaat het hebben over de geschiedenis, het hoe en waarom van de bedrijfswagen mn zijn specialiteit, de Volvo.
In de vijftiger jaren had Europa meer dan 60 merken bedrijfswagen, het huidige Europa kent er nu nog slechts 7 merken, waarvan er enkele ook nogeens samenwerken. Dat velen dit niet hebben overleefd lag in het feit, dat men de markt niet volgde, niet wou innoveren, de verhouding prijs/kwaliteit niet op elkaar afstemde, maar dat men de wereldwijde aftersales helemaal niet voor elkaar had. Kenmerkend voor de eerste bedrijfswagens waren de lange voor neus met de ronde koplampen, later ging de neus ervoor weg zodat men de totale toegestane effectieve combinatie lengte kan toenemen. Toentertijd kon de politie al aan de kentekenplaat zien of het voertuig wel of niet op dit wegdek zich mag bevinden. Vanaf 2018 komt de neus er wel weer voor, de botsneus, zoals de naam al doet vermoeden heeft dit te maken met veiligheid. In tegenstelling tot personenwagens waarin het hele airbag icm gordelspanner systemen al tot een standaard uitrusting behoort is dit niet het geval bij de bedrijfswagens.
Voor de motoren van toen gold hoe meer rook uit de uitlaat deste beter het voertuig trok, daar moet je tegenwoordig niet mee komen aanzetten en zie hoe complex de huidige uitlaatgas nabehandel systemen zijn, EGR, DPF, SCR, ASC, KAT al of niet met hun bij en toevoegingen, oplopende brandstof drukken, momenteel al 2700 bar. Om van euro 5 naar euro 6 te komen heeft het € 8 miljard gekost. Het moet steeds schoner worden, alternatieven hiervoor zijn CNG voertuigen, motor downsizen,hybride, en vol elektrisch. Laten wij bij de term milieu alstublieft niet gaan praten over de uitstoot CO2
Want 96% van de CO2 uitstoot is natuurlijk, de resterende 4% komt voort uit niet natuurlijke wijze. De Volvo hybride voertuigen werken met een spanning van 600V, het regenererend vermogen heeft een over capaciteit, zodat de batterijen voldoende geladen worden, echter het oog wil een plug in hybride. Volvo wil 80% van haar hybride voertuigen in zetten op het OV gebied, voorzien van een kleine 4 cilinder motor. De opkomst van de steeds groter wordende vermogens van 100 Pk naar de huidige 750 Pk. Turbo’s die toen werkten met een toerental van 38.000 toeren met een druk van 0,2 bar, itt de huidige turbo’s met een toerental van 150.000 toeren en een druk van 2.5 bar, men praat al over turbo constructies die 270.000 toeren gaan draaien, naast de bi-turbo’s, VGT turbo’s krijgen wij vaker te maken met compound turbo’s, in serie geschakelde turbo’s drijven indirect de krukas aan, we praten hier nog steeds over uitlaatgas turbo’s, we hebben het nog niet eens gehad over de elektrisch en mechanisch aangedreven turbo’s al of niet in combinaties. We mogen hieruit concluderen dat de maximum vermogens grens nog niet bereikt is. Onderhoudsintervallen die gaan van 5000km naar 100.000km. mede doordat de oliën beter worden, de materialen beter werden en men bewuster ging rijden.
Doordat men de oudere voertuigen ging uitrusten met toerentellers wisten de chauffeurs hoe ze moesten rijden, voordien reed men eigenlijk altijd vol in het rood.
Zoals de huidige motoren moeten voldoen aan de steeds strengere eisen, zo zullen de moderne smeermiddelen in de toekomst moeten voldoen aan speciale eisen.
Het comfort ging langzaam over van het Spartaanse naar het huidige comfort, doelend op rijcomfort, zit en zicht comfort.
Tegenwoordig zien we vaak Modulaire Truck Opbouw. Een anders ogende truck, opgebouwd uit onderdelen die ook voor andere modellen worden gebruikt.
Aandacht voor de LZV, maar die waren er in de vroegere jaren ook al, 25.25m. 60 ton, onderscheid makend in de types A, B, D,en E. momenteel rijden er 1100 LZV in Nederland.
Hoe eindigt zo’n truck ? Meestal bij een kilometerstand van 2.000.000 km. wordt hij van de hand gedaan, vele zijn bestemd voor de export of gaan naar een demontage handel.
Of hij raakt voortijdig Total loss.
Hoe gaat Europa om met landen als China, Japan, Korea India ?
Wij produceren 360.000 voertuigen
Japan 100.000, Korea 100.000, India 195.000, China 1.000.000
Waar tussen veel Europa waardige voertuigen zitten en waar nogeens het prijsniveau op 33% verschil zit. Dit is wel iets om ons scherp te houden.
Het was stil in de zaal, een ieder luisterde aandachtig naar het verhaal,
alles werd in chronologische volgorde en ontwikkeling stap voor stap uitgelegd en vooral verduidelijkt met ruim 450 beelden.
Helaas moest vanwege tijdsgebrek, het was ondertussen 23.30 uur, dhr. Rijper zijn verhaal afsluiten, jammer we hadden graag meer gehoord.

Er zijn deze avond niet zo heel veel foto´s gemaakt, maar KLIK HIER om ze te bekijken.

Datum: 
dinsdag, 12 mei, 2015