VIBROPACK

14 november 2017 Vibropac bij ons op bezoek.

VIBROPAC is de gereedschapsspecialist in het verwijderen van vastzittende verstuivers en gloeibougies van de huidige Common Rail dieselmotoren.
De Vibropac-gereedschappen kenmerken zich door het toepassen van de juiste frequentie trillingen, gecombineerd met een bewegende trekkracht. Dit gepatenteerde systeem staat garant voor een succesfactor van 99,9 procent!
Vibropac is ontstaan uit het brein van eigenaar PETER VAN BAAL. Na zijn ervaring te hebben gedaan bij diverse grote automotive organisaties, vond hij het te gek dat bij een afgebroken gloeibougie een complete cilinderkop vervangen moest worden. Na een langdurig onderzoek kwam hij er achter dat een combinatie van de juiste trekkracht met een bijbehorende trilfrequentie afhankelijk van de te behandelen materialen men delen kon scheiden. Zo worden monteurs geleerd om delen met een moment te monteren, de te gebruiken waardes kan men in tabellen weervinden. Wat men echter niet geleerd wordt is dat je ook met een momentsleutel iets moet losdraaien, ook hier zijn tabellen ervoor. Klikt je momentsleutel , ingesteld op de juiste waarde, af, stop dan met het losdraaien, het los te draaien deel zal geheid afbreken. Extra werk op je hals gehaald met de kans op beschadiging van jouw schroefdraad. Een ding weet je zeker dat wanneer jouw onderdeel nog vast zit, je schroefdraad nog intact is. Beschadigd schroefdraad gaan we nooit opnieuw tappen, het haalt alleen maar bevestigingsmateriaal weg maar ga het schroefdraad rollen. ROLLEN daarentegen zet alleen wat fout zat weer goed.
We kennen eigenlijk twee soorten van “vastzitten “ namelijk door corrosie en door lekken. Lekken ontstaan door uitzetting verschillen, huidige motorblokken bestaan uit vele verschillende materialen, denk enkel aan het vele zink dat gebruikt wordt om gietprocessen te vergemakkelijken.
Elke vorm van een “los maak spray “ werkt niet, je komt met jouw vloeistof nooit bij de schroefdraad, koude middel toevoegen werkt ook niet omdat de toegevoerde energie in het motorblok blijft.
Zo gaf de heer Peter van Baal vele voorbeelden, toepassingen en oplossingen weer aan de hand van praktijkvoorbeelden, zelfs merk specifiek. Denk bv aan het onkundig verwijderen van vastzittende brandplaatjes, waardoor de zitting extreem beschadigd wordt. Waarom proberen een injector “heel “ te verwijderen die al 250000km erin zit, zijn looptijd is toch al voorbij. Ook werd laten zien hoe je een injector “inpakt “ bij vervanging ervan, na het verwijderen v.d. oude om lekkage tegen te gaan.
Kortom wat Peter ons deze avond geleerd heeft is, wanneer het te verwijderen deel niet los gaat, STOP ERMEE, laat de specialist het doen. Je haalt je een werk op de hals wanneer het alsnog afbreekt. Ook nu heeft de specialist er zijn handen vol aan. Denk bv eens aan het uitboren van afgebroken bouten, deze zijn meestal gemaakt van gehard staal, met onze boren, speciaal gehard en geslepen, kan het voorkomen dat we per afgebroken bout, 3 tot 5 boren nodig hebben. En werk altijd “schoon “ zorg dat geen slijpsels in gaten komen, dek of stop alles af.
Wederom een leerzame avond verzorgd door Peter van Baal, Vibropac.

Datum: 
dinsdag, 14 november, 2017