TPMS VAN REMA-TIPTOP

Wij hebben Jan Jacobs van REMA-TIPTOP uitgenodigd om het TPMS uit te leggen.
TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. In het Nederland, bandenspanning controle systeem.
Dit omdat per november 2014 alle nieuw uitgebrachte voertuigen moeten voorzien zijn van dit systeem, uit de praktijk blijkt echter dat al vele voertuigen uitgerust zijn met TPMS.
MAAR, dat vele garagisten hier niet op voorbereid zijn.
Denk maar terug aan de periode dat de franse voertuigen hier mee uitgerust waren, toen waren het “klote systemen”, “altijd problemen ermee”. Ja, Ja, echter buiten de dealerschappen om had men er problemen mee, zoals, onjuiste banden demontage, ventielen braken af of werden dusdanig beschadigd dat zij niet meer correct functioneerden, banden op de verkeerde spanning brengen door gebruik te maken van een onjuiste bandenspanning of zelfs gebruik te maken van een niet gekalibreerde bandenspanningsmeter, klant wist er niet mee om te gaan. Kortom die problemen die men toen had kwamen voort uit door gebruikers problemen en niet door het systeem. Nu echter zijn we er op voorbereid.
We kennen twee systemen het indirecte systeem die werkt via ons ABS systeem en een foutmelding weergeeft zodra er verschil waarneembaar wordt in het bandenomtrekverschil.
Wanneer de banden, met “normale ventielen”, op de correcte druk brengen, moeten wij de waarde inleren in het systeem, dit is voertuig afhankelijk. Wanneer we een lekke band krijgen, zal het verschil in bandenomtrek toenemen waardoor het systeem actief wordt en meldt dat er een lekke band aanwezig is, enkel plek en locatie kan het systeem niet aanwijzen. Na herstel van de band de waardes opnieuw inleren, waardoor de fout wordt gewist.
Het directe systeem maakt gebruik van elektronische ventielen voor zien van een accu, leeftijd van deze accu’s is onder normale omstandigheden 4 tot 5 jaar. Hou hier rekening mee, vertel het de klant dat de ventielen na die periode vervangen moeten worden. Tot nu toe maakt enkel de LEXUS gebruik van oplaadbare accu’s. deze elektronische ventielen worden per wiel gemonteerd en krijgen een specifieke plek op het voertuig aangewezen waardoor het mogelijk wordt om exact aan te geven welk wiel het probleem is. Wat kunnen wij verder aan zo’n ventiel uit lezen, haar specifieke adres, de banden spanning, haar temperatuur, haar plaats op het voertuig, de ladingstoestand van de accu en dat het wiel een ontoelaatbare onbalans heeft. Dit heeft als voordeel, dat bij het uitlezen van het systeem men gelijk weet of er een wiel met onbalans tussen zit.
Is er een eenheid aan dit systeem en hoe is deze te herkennen, NEEN.
Momenteel zijn 128 soorten bekend, veroorzaakt doordat elke voertuigfabrikant kiest voor zijn/haar eigen soort en haar eigen prijsstelling. Zo kan het zijn dat een origineel ventiel goedkoper is dan een universeel aftermarket ventiel. Wij mogen het volgende stellen, de prijs van het ventiel staat in geen verhouding tot de prijs van het voertuig. Hoe herken je zo’n ventiel, meestal is de ventiel schacht gemaakt van een metaal verbinding. Er zijn echter enkele merken waarvan de ventielschacht van rubber is, hoe herken je deze? Beweeg de ventielschacht extreem heen en weer, en luister goed. Je hoort dan het elektronisch gedeelte tegen de velgrand slaan.
Dit ventiel heeft niet onze voorkeur, omdat de hoeveelheid massa die het ventiel herbergt icm een draaiend wiel vaak scheurvorming van het ventielschacht veroorzaakt aan de andere kant van het ventiel, in richting waarin het wiel draait.
Daarnaast moet men deze ventielen altijd met een moment op de velg aandraaien.
Een dealer leest en leert dit type ventielen zo in en pak ze zo uit haar magazijn. Maar hoe de universele garagist.
Daar heeft REMA-TIPTOP uitlees- en inleer apparatuur voor en universele vervangings ventielen, hierdoor is het voor hen mogelijk geworden om een defect ventiel te vervangen en in te leren door invoer van het specifiek ventiel adres of door overname van het originele adres. Al deze ventielen werken op de 433 MHz enkele voertuigen die via het grijze import ons land binnen komen werken op 355 MHz. De test apparatuur is hierop aan te passen.

Vele vragen werden er gesteld, hier enkele eruit gepikt:
- Mag ik het systeem deactiveren
- Wat kosten de testers, het ventiel, evt updates, helpdesk
- Kan ik een universeel systeem ook in mijn motorfiets, aanhanger, caravan inbouwen.
- Moet ik bij afleveren van het voertuig een certificaat kunnen overleggen waaruit blijkt dat alles correct functioneert.
- Wat gebeurd er wanneer ik een lekke band krijg, deze omwissel met de reserve en de lekke band met het actieve ventiel in de kofferruimte leg.
- Mag/kan ik het reserve wiel ook voorzien van een elektronisch ventiel.
- Nut van stikstof in de banden.
- Kan ik de ventielen op de winterset dezelfde ventielcodes geven als die van de zomerset, of moeten deze duidelijk afwijken.
- Hoe kom ik aan de originele ventielcodes, waanneer ze niet uitleesbaar zijn en ook niet meer op de ventielen staan.
- Hoe hoog worden de banden temperaturen, houdt het ventiel hier rekening mee.

Antwoorden op deze vragen en meerdere was u te weten gekomen wanneer u vertegenwoordigd was op de TPMS lezing, die ook werd voorzien van vele verduidelijkende filmpjes.

Datum: 
dinsdag, 14 oktober, 2014