GLOEIEN OF VONKEN ??? (12 januari 2016)

Dinsdag 12 januari hadden wij Cor Korevaar van FEDERAL - MOGUL MOTORPARTS als lezer gever uitgenodigd om ons iets te vertellen over BERU.
BERU is opgericht in 1912 en verantwoordelijk voor de productie en ontwikkeling van ontsteking- en gloeisystemen.

Bougies, meest een ondergeschoven kind in de moderne automotortechniek. Hoe goed de motor ook geconstrueerd is en hoe goed het management systeem ook is, als de verbranding slecht is, halen wij de gestelde eis nooit. In de jaren dat de bougie geëvalueerd is, is 1 ding nooit gewijzigd de J-vorm van de electrode. Tot de jaren 90 moesten de bougies voldoen aan de volgende eis, garanderen van een vonk, opkomst van de glijvonk bougie en vergroten van de stand tijd. Door de opkomst van hogere spanningen, van 20 kV naar 60kV, stand tijd nog groter. Warmte ontwikkeling gaat meespelen, ter indicatie.
Warmte afvoer:
2% via de aansluiting
20% via de isolator
30% via de afdichting
30% via de schroefdraad
18% via de uitlaatgassen
Bougie diameters gaan door de jaren heen terug van 14 mm. naar 12 mm. naar 10 mm.
Edelmetaal doet haar intrede en wordt op de electrode gelaserd. De massa electrode met haar J-vorm, gaat van meerdere elektrodes naar een enkele electrode met een Poly V-vorm. De bougieschacht wordt met 6 tot 8 mm verlengd, tegengaan van vonk doorslag . We gaan zelfs een stapje verder, voor een juiste verbranding moet de bougie al op een speciale plek zitten, nu moet hij ook nog in een dusdanige positie worden geplaatst, zodat de massa electrode in een voorgeschreven stand staat t.o.v. de injector en vlamfront. Je voelt het al, bougie draad in de cilinderkop en op de bougieschacht moeten in overeenstemming zijn, ook weer op speciaal moment aandraaien. Wat nu als je op een oude manier compressie wilt gaan meten, je positioneert de gedemonteerde bougie nooit meer exact als voor geschreven. De bougie eenmalig te monteren ? De moderne bougie moet voldoen aan de volgende eis; na 60000 km of zelfs 100000km moet de bougie nog steeds voldoen aan de eis, gesteld bij de productie. Hoe vooruitstrevend de bougie ook is op een punt is hij nog nooit verbeterd, het slijtage proces. De oplossing is er. Flash bougie, hoge frequentie technieken, deze vonkt nl niet tussen twee contactvlakken, maar in het ”vrije”. Dit geeft t.o.v. de huidige moderne verbrandingstechniek nog eens 40% minder NOX en 15% minder CO2.

Een bougie vonkt natuurlijk niet zonder een bobine. In de eerste instantie werd de vonk naar de bougie gebracht middels een kabel, bougiekabel. Deze onderging een doorontwikkeling van een koolstof kern naar een koperen kern. Bobines gingen van de centrale bobine naar DIS bobines tot de huidige penbobines. Wij hielden lang stil bij het fenomeen penbobines, hun correcte montage, demontage en waarom we geleidend vet moeten gebruiken wat het verschil is tussen de penbobines met twee aansluitingen tot wel met vijf aansluitingen. Penbobines die niet een spoel herbergen maar twee spoelen, enkel om tijdens het meer vonken proces een goede vonk te garanderen.

Van de gloeibougies mogen we stellen dat er zich GEEN ontwikkeling heeft voorgedaan vanaf 1929 tot 1978. De komst van de golf diesel was de oorzaak dat de ontwikkeling van de gloeibougie in sneltrein vaart zich ontwikkelde, we gingen van 3 min. voorgloeitijd tot een voorgloeitijd tijdens het starten. De gloeibougie werkte niet enkel meer tijdens de koude start, maar ging deelnemen aan het motor proces. De gloeibougies krijgen andere functies, denk aan enige vorm van verwarming, deelname aan uitlaatgas behandelsystemen, de spanningen gaan van boord spanning vaak naar een veel lagere spanning om juiste gloei processen te garanderen. de ontwikkelingen gaan snel vooruit, de stiften gaan van staal naar het zo kwetsbare keramiek. de PSG stiften doen haar intrede, een stift die niet enkel zorgt voor hitte maar ook nog eens een meet instrument is en de verbranding in de cilinder gade slaat, doorgeeft aan het management systeem en deze zonodig ingrijpt in het verbrandingsproces. Montage en demontage voorschriften werden aangescherpt, een leuke TIP is, gebruik bij demontage van de stift een moment sleutel. Overschrijd je een moment van 40Nm bij het losdraaien, stop dan, er komt nu een punt dat het gaat breken.

FOTO´S BERU

Datum: 
vrijdag, 26 februari, 2016