EUROL OLIE-ONTWIKKELINGEN

11 april ’17 hadden wij Tom den Ouden en Pierre Joustra van Eurol op bezoek. Eurol maakt producten voor de automotive, truck en trailer, nautic, agri, motorfietsen en industriële markten.
Eurol is de enigste Nederlandse onafhankelijke producent van smeermiddelen en technische vloeistoffen waarin 210 personen werkzaam zijn verdeeld over 9 locaties. Dit geeft natuurlijk de nodige logistieke problemen, vandaar dat men begonnen is met de bouw van een nieuwe plant.
Zo hebben wij alles in eigen beheer. Onze motto / filosofie is: we moeten de klant van A tot Z zelf kunnen bedienen. Denk hierbij aan een eigen Marketing, DTP, Export, Lab, R&D, Productie, Bulkservice, Online producten aanbieden, Help Desk, Flushservice, Verkoop, Leen auto service etc etc. Zo biedt onze R&D, service naar anderen toe om hun aangeboden oliemonsters te analyseren. Het werk van onze marketing is overal duidelijk te zien, aanwezigheid op grote beurzen, activiteiten bij garagisten, zit in div takken van motorsport. Daarnaast geldt met als name laatst genoemde, geen betere test lab is als deze, de praktijk. Als service naar de klant toe kunnen wij de bestelde olie verpakken in een door de klant specifiek gemaakte verpakking cq label. Daarnaast maken wij oliën voor anderen met hun eigen naam en verpakking.
Organisch materiaal veranderd onder invloed van hoge druk en temperatuur in olie en gas.
Eurol zegt; wil je, je positioneren in de midden en hoge klasse zal je basis olie goed moeten zijn. Deze wordt verkregen uit het raffinatie proces, tegenwoordig kunnen wij al olie halen uit de afval van het raffinatie proces, namelijk Teer. De verschillende werelddelen die basis olie aanleveren zijn ook verschillend. Door dit eerst goed te controleren of dit voldoet aan onze eis kunnen wij waarborgen dat wij de klant een constante kwaliteit leveren.
Waarom nu zoveel olie soorten ? Dat werd ons even duidelijk verteld, want de spreuk olie is olie geldt niet meer. Moderne motoren mogen weer olie verbruiken, iedere fabrikant heeft en gebruikt haar eigen materialen en specificaties en heeft dus olie nodig die hieraan voldoet. Als voorbeeld werd het volgende geschetst, kijk in de periode van 10 jaar eens hoeveel oliespecificaties de VAG groep heeft. Gooi je echter deze hoogste 0W/30 olie specificatie in een moderne Ford diesel dan gaan er problemen komen met je injectoren.
Voorbeelden en oorzaken alom werden er gegeven omtrent gebruik van de onjuiste olie, slijtages, verstoppingen onjuiste motorregelingen. Hoe lees je de olie specificaties, wat betekenen ze. A klasse voor de benzine motoren, B klasse voor de diesels, E klasse specifiek voor truck en trailer, wat is Extended drain, Fuel Economy Emission, SAPS. Als voorbeeld werd het volgende voorgelegd en verklaard, een moderne Peugeot diesel vraagt een olie uit de B2 klasse, een gelijkwaardige Renault diesel vraagt om een olie uit de B4 klasse. Dan praten we nog eens niet over totaal dezelfde voertuigen maar nu in een ander land. Voor vrachtwagens gaat het zelfs nog ingewikkelder worden, korte ritten gebruik, binnenlandse ritten, grote ritten buitenland en dan ook nog eens land afhankelijk, warm land, koud land. Simpele vragen waarop antwoord gegeven werd zoals zijn oliën mengbaar wat of kunnen de gevolgen zijn, hoe lang is een olie houdbaar.
Maar het ging ook nog verder na de oliën werd het onderwerp koelvloeistof aangesneden.
Wat is het verschil tussen antivries en koelvloeistof en waarom antivries bevriezen kan. In vroegere tijden hadden we slechts 1 type koelvloeistof. Renault en de VAG groep begonnen al vrij vroeg met andere types vloeistoffen de anderen volgden al snel. Momenteel worden bij voertuigen, voorzien van elektrische waterpompen en elektrische thermostaten Silicaat vrije koelvloeistof gebruikt. Ook hier weer de nodige voorbeelden met hun oorzaak en verklaringen, zo ook of de vloeistoffen mengbaar zijn.
Zo ging het verder met de onderwerpen remvloeistof, toevoegingen en reinigingsmiddelen. Nieuwste ontwikkeling van Eurol, Syn Gis. Een vet dat zelfs onder water haar smerende werking behoudt en als eigenschap heeft dat het geen stof of zand vasthoud, dus een ideaal smeermiddel voor voertuigen die zich altijd in “vuile omstandigheden” bevinden
Wat we deze avond geleerd hebben is dat een garagist voornamelijk de universele het niet meer kunnen doen met 1 of 2 vloeistoffen en door de bomen het bos niet meer zien. Vandaar heeft Euro een site waarop je kunt raadplegen welke vloeistof in welke auto.

Datum: 
dinsdag, 11 april, 2017