DE WEGENWACHTHULP IN DE PRAKTIJK

IRVING KOOI, zelf 16 jaar “wegenwachter” geweest, nu verantwoordelijk voor de regio Noord en Oost en belast met de opleiding van de wegenwachters houdt de voordracht. Ook zijn meegekomen enkele “wegenwachters “ met hun specifieke voertuigen om het een en het ander te visualiseren.
Wegenwachter zijn is geen beroep het is een passie, hetgeen blijkt uit de vele jaren dat de mensen hierin werkzaam zijn. Ook tijdens jou sollicitatie, selectie kijken we voornamelijk op het sociale en empathisch vermogen dan naar jouw technische vaardigheden. Wij, van de ANWB, zeggen vaak de auto heeft geen pech, de klant heeft pech, stel eerst de klant op zijn / haar gemak, leef je in, in zijn / haar probleem, hou je daarna pas bezig met “het probleem auto “. Op plek twee komt VEILIGHEID. Zorg ervoor dat je te allen tijde veilig je werkzaamheden kan uitvoeren, indien dit niet het geval is, zorg er dan voor dat het gestrande voertuig naar een veilige plek kan worden gebracht. Wij zien dan ook dat de voertuigen zodanig zijn uitgerust, dat materialen die wij nodig hebben om aan het voertuig te kunnen werken, zich altijd aan de rechterzijde van het voertuig bevinden. Om een voertuig naar een veilige plek te brengen / slepen zijn de bussen voorzien van een CRT, in de volksmond een DOLLEY, deze klapt uit het voertuig, koppelt zich aan de trekhaak. Daarna past men de breedte van de CRT aan de spoorbreedte van het weg te slepen voertuig .Onder veiligheid verstaat men ook de persoonlijke veiligheid van de wegwachter, ook zij merken dat de agressiviteit naar hen toe gaat toenemen in elke vorm en hoedanigheid. Zo zijn de wegewachters voorzien van een “paniek knop “ zowel een “vaste als ook een mobiele versie”. Het noodsignaal, denk bv aan de volgende situaties, de wegenwachter wordt belaagd of wordt onwel, gaat naar het informatie centrum in Assen, plan centrum in Wolfheze en wordt een prioriteit. Dat betekent men weet waar het uitgezonden “noodsignaal “ vandaan komt, waar de wegenwachter zich bevindt, hulpdiensten naar gestrande personen worden dusdanig tijdelijk verschoven, wegenwachters in de buurt van hun collega in nood gaan nu met de hoogste spoed op weg naar hun collega. Een ander vorm van prioriteit kan zijn, gestrande mensen die naar een bruiloft, crematie, ziekenhuis of een vlucht moeten pakken. Dit alles werd duidelijk gemaakt door ons te vertellen wat en hoe het gaat bij binnenkomst van vraag naar hulp tot het helpen ervan, welke stations het passeert, hoe de klacht bij desbetreffend wegenwachter aankomt, wat hij eventueel ter plekke kan verwachten, situatie van de plek. Ter plekke aangekomen heeft men de mogelijkheid om gebruik te maken van een database waarin jarenlang oplossingen en merk specifieke problemen in zijn opgeslagen, of men maakt gebruik van voertuig technische data bases.
Wat voor wagens hebben wij en wat voor dienste leveren wij. Naast de motorfietsen voor snelle service op voor auto’s moeilijk toegankelijke gebieden, hebben wij de volgende voertuigen. 947 voertuigen voor herstel werkzaamheden “ter plekke “. 27 voertuigen voor “accu service “deze bewegen zich voornamelijk voort binnen de randstand en haar gebieden en 67 lepelvoertuigen om gestrande voertuigen weg te slepen. Vanaf 2004 is Volkswagen de leverancier van de wegenwacht auto’s. dit omdat Volkswagen als een van de weinigen wil toekomen aan de eisen van de wegenwacht. Zo worden de voertuigen geleverd in “wegenwacht geel “ , worden voorzien van een “sterkere dynamo “ en het onderstel m.n. de vering is al aangepast voor extreme belasting. Alle voertuigen zijn van het type Bleu Motion om te kunnen voldoen aan de moderne milieu eisen. Zo heeft de wegenwacht ook volledige elektrische voertuigen. Het waren van oorsprong VW Caddy’s met een motor die zich voortdreef op fossiele brandstof, nu omgebouwd naar een volledig elektrisch voertuig. Op dit moment beweegt zich in het gebied Rotterdam een Renault Kangoo als wegenwacht voertuig, dit is een volledig Elektrisch Voertuig, ’s nachts kan hij m.b.v. de stekker geladen worden, overdag rijdt hij op de brandstofcel welke afgetankt wordt met waterstof. De voertuigen worden in hun “eigen werkplaats” aangepast aan de eisen gesteld door de wegenwacht, denk hierbij aan de speciale “intelligente “ elektrisch / elektronische installatie. Deze zijn verantwoordelijk het laden van de auto accu, start accu’s en stroomvoorziening in de auto, dit i.c.m. met de 220V omvormers. Bij het koppelen van de startkabels, als start hulp, wordt gekeken naar de accu capaciteit van te helpen auto, is deze geheel ontladen, met hoeveel mag ik gaan laden en de bescherming van de voertuig elektronica tijdens de overstart procedure. Verder ook verantwoordelijk voor het af te geven vermogen om te kunnen lassen. Deze installatie is medeverantwoordelijk voor de bediening van de lichten, lichtbalk, afhankelijk van de rij situatie en rijsnelheid. Uitvoerig werd uitgelegd wat en hoe de unit werkt.
Het opleidingscentrum van de wegenwachters bevindt zich in Utrecht. Mocht je door je selectie procedure zijn gekomen begint hier jouw opleiding. In de opleiding, naast het reeds opgenoemde sociaal en empathisch vermogen dat je moet hebben wordt je getraind in de techniek, hier wordt gehamerd op systeem kennis, dus niet merk specifiek, medische hulp, certificering om aan elektrische voertuigen te mogen werken, hetzelfde geldt voor onderhoud en hulp aan laadpalen. Na 3 jaar en 12 tentamens verder heb je de mogelijkheid om door te groeien naar de functie “all round wegenwachter”.
In het jaar 2015 hebben wij 1.127.410 hulpverleningen uitgevoerd. Meest voorkomende pechgevallen zijn, starthulp verlenen (193.484 x ), deur dicht, sleutels in de auto ( 28.120 x ), onjuiste brandstof getankt ( 15.084 x ), hulp bij ongevallen ( 2.505 x ) en 137 voertuig brandjes geblust.

Niets verduidelijkt meer dan de uitleg en demonstraties bij de meegebrachte voertuigen door de wegenwachters waar een ieder de mogelijkheid had zijn vraag te stellen en te zien hoe het werkt.

ANWB, met name Irving en zijn team bedank voor deze mooie lezing.

FOTOALBUM ANWB 12-04-2016

Datum: 
dinsdag, 12 april, 2016