DE AUTO AIRCO SPECIALIST

Dinsdag 12 maart 2019 lezing op locatie bij de AUTOAIRCOSPECIALIST te Oldenzaal. Alwaar we werden ontvangen met koffie / thee met een cake of koekje.
Dit keer is gekozen voor een interactieve lezing in de vorm van 4 workshops. De aanwezige deelnemers werden verdeeld in groepen en gaan naar hun werkstation, na een bepaalde tijd wisselde men van werkstation.
In de eerste workshop mochten wij aan de hand van een voertuig, diagnosetester en een aircostation een klacht verhelpen. De diagnosetester gaf geen fouten weer, de weergave van de drukken op het aircostation waren oké en de airco werkte, wat was hier fout ? Hier moest je op je kennis teren, bij het bekijken van de opgenomen stroomsterkte zag je dat het opgenomen vermogen te hoog was. Na montage van een nieuwe opbrengst regelklep zagen we duidelijk dat het opgenomen vermogen veel lager was. Dit kan resulteren dat de airco installatie in eerste instantie goed werkt maar na langdurig gebruik, denk bijvoorbeeld hier bij aan een rit naar een buitenlands vakantie verblijf, de uitstroomtemperatuur in temperatuur toe gaat nemen.

Bij het tweede werkstation gaan we snel een diagnose stellen. De klant oppert de klacht; mijn airco werkt niet. Na controle blijkt, de uitstroomtemperatuur in de roosters is gelijk aan de buitenlucht. Nu aansluiten van het aircostation, blijkt geen correcte drukken, dus geen gas. We gaan nu iets doen wat officieel niet mag, we vullen de airco met ongeveer 200 gram gas, zetten de airco aan en kijken of deze werkt. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat we met de klant een prijsopgave doen voor bijvoorbeeld een lekkage aan de condensor en achteraf moeten vertellen dat er meerdere dure delen stuk zijn en vervangen moeten worden. We zien ook hoe we lekkages moeten controleren met behulp van formeergas, eerst met een snuffelaar, later met een schuimend sopje. Ook werd laten zien dat lekkages niet direct zichtbaar zijn. Als voorbeeld zagen we een lekkage bij een condensor, die pas zichtbaar werd na ruim een dag onder druk te hebben gestaan. Daarnaast werd met speciaal voor de opbrengstregelaar ontwikkelde diagnosetester laten zien hoe je het onderdeel kan controleren op correcte werking en zo een onderscheid kan maken of de fout in de compressor zit of bij de opbrengstregelaar.
Bij het derde werkstation kregen we te zien hoeveel types compressoren er waren, wat er kapot aan ging en vooral waardoor. Zo gingen er kapotte delen van hand tot hand, o.a. veroorzaakt door onjuiste olie, olie vermenging door een teveel aan lekdetectie en zelfs door gebruik te hebben gemaakt van een onjuist soldeerlegering bij bijvoorbeeld bij de productie van o.a. condensors. Hier werd ook laten zien welke reparaties en bovenal welke deelreparaties mogelijk zijn wat kostendekkend voor de klant kan wezen.
Het laatste en vierde werkstation was hybride en vol elektrische voertuigen. Daar werd ons duidelijk verteld en uitgelegd dat moderne klimaatbeheerssystemen een onderdeel zijn en deel maken van het motormanagement systeem en hoe ze werken. Dus, problemen met klimaat beheerssysteem kan resulteren in motor vermogens afname. Laten zien dat met behulp van een megger je elektrische delen kan controleren op correcte isolatie of op doorslag.
De lezing werd afgesloten met een drankje en een hapje.

Er zijn ook weer een aantal foto´s gemaakt. Deze staan op Google Fotos in de album Bedrijfsbezoek De Auto Airco Specialist. KLIK HIER om de fotos te bekijken.

Datum: 
dinsdag, 12 maart, 2019