DAGEXCURSIE OSNABRÜCK EN WIETMARSCHEN

07.00u. donderdag 9 juni, de bus beweegt zich richting Duitsland. Atc Twente heeft vandaag haar dagexcursie naar twee Plants, dus vroeg op pad en koffie om wakker te worden. Om 08.30u een tussenstop voor het ontbijt om de inwendige mens te versterken.
Aangekomen te Osnabrück, bij de fabriek die vroeger de Karmann voertuigen produceerde en in licentie ook andere cabrio’s. Tegenwoordig worden hier de Porsche Cayman, Boxter, de GT4 geproduceerd en het plaatwerk voor diverse andere VAG modellen, denk hierbij aan de VW Tiguan, de Bentley. We werden ontvangen door een oud medewerker die tevens onze gids was, hierdoor was hij in staat ons in geuren en kleuren de geschiedenis van de fabriek en haar veranderingen te vertellen. Op onze vraag waar de Karmann handwerk en technologie gebleven was, kon hij ons gerust stellen dat deze veilig zijn gewaarborgd en dat nog steeds als vroeger de medewerkers intern worden opgeleid. Vele autofabrieken hebben wij al bezocht doch deze was anders doordat men het plaatwerk zelf maakte en de carrosserie ook zelf in elkaar zet. Hoe de keuze van het materiaal tot stand kwam, hoe het mogelijk is dat het vervaardigd plaatwerk na het persen op alle plaatsen even dik is en spanningsvrij, hoe en waarom gekozen is voor verschillende materialen in een carrosserie en welke hybride verbindingstechnieken toegepast worden en waarom, fabricage van de persmallen, hun toleranties en levensduur, de coating procedure van de carrosserie. Dan was het de beurt om te zien hoe de carrosserie in elkaar werd gezet. Uitgelegd en laten zien werd er waarom bij bepaalde carrosserie delen verschillende plaatwerk diktes werden gebruikt en waarom bepaalde verbindingstechnieken. We kregen te zien waar het verschil zit in de carrosserie van GT4 weg versie en de GT4 race versie. Dan was het de beurt om te zien hoe de kwaliteitscontroles werden uitgevoerd, het opbouwen van het voertuig, de test en haar aflevering.
Na deze geweldige rondleiding was er nog de mogelijkheid om even in het "oude Karmann museum" rond te kijken. Hier staan veel modellen waarvan meestal de 1° die van de band kwam hier terecht is gekomen. Veelal dus gewoon nieuw met maar enkele kilometers op de klok. Hier mocht men wel volop fotograferen, wat dus ook veelvuldig is gebeurt. Zie hiervoor ook de link naar onze foto-site onderaan het verslag.
Nu op weg naar deel II van onze excursie, maar niet nadat we eerst uitgebreid hebben geluncht in een landelijk gelegen Boerderij restaurant.
In Wietmarschen op bezoek bij WAS. Dit bedrijf maakt ambulances, politie en reddingsvoertuigen voor heel de wereld. Na een vriendelijk ontvangst werd de groep in tweeën gedeeld voor de rondleiding. In volgorde van opbouw kregen wij te zien hoe een ambulance klant specifiek werd opgebouwd. Denk hierbij aan de wettelijke en specifieke eisen die een land hieraan stelt, wagen kleur, grootte, gewicht, motortype, inrichting, het bestickeren, uitwendige lichten, gevarenlichten en akoestische signalering. Alles werd ons laten zien en uitgelegd hoe en waarom het land hiervoor kiest, zo zagen wij ook ideeën die voor de Nederlandse uitvoeringen niet gek zouden zijn, maar ja het ministerie denkt daar anders over. Zo moeten de Koreaanse voertuigen uitgerust worden met een automatische ontsmettingsinstallatie van het interieur. De gedachte hierachter is, men neemt een patiënt mee, zonder te weten of deze besmet is, onderweg naar de volgende patiënt moeten wij er zeker van zijn dat het interieur “brandschoon “ is. Zo stelt Engeland als eis dat het voertuig zowel in het interieur als ook aan de buitenzijde van het voertuig moet voorzien zijn van een opname systeem dat beeld en geluid opneemt, voor het geval dat er situaties zich voordoen waaruit later een juridisch conflict uit voort kan komen. Motor keuze en euro norm voor voertuigen die zich bewegen in gebieden waar de brandstof nog niet voldoet aan de nieuwste eisen, of zelfs geen “schone brandstof” voor handen is. Daarnaast gaan steeds meer landen eisen stellen dat de vervoerde medicatie en hulpmiddelen op peil zijn en voor handen is waarvoor het voertuig uiteindelijk bestemd is. Hiervoor is een computersysteem ontwikkeld dat op basis van RFID registreert of het voertuig genoeg materialen en medicatie aan boord of in de mobile tassen heeft. Zo niet, dan wordt dit door geseind naar het basis station, deze het klaar legt zodat bij thuiskomst van het voertuig dit direct kan worden bijgevuld.
Genietend van een drankje in de bus gaan we op terug naar onze lezing locatie. Hier sluiten wij onze dag excursie af met een diner terwijl er nog uitbundig over deze geslaagde dag wordt gesproken.

Foto-archief Dagexcursie Porsche / WAS 2016

Datum: 
donderdag, 9 juni, 2016