DAGEXCURSIE 2018

De dagexcursie op 21-06-2018 begon wel heel verrassend toen we netjes om 8.15 uur bij de Marke vertrokken. De buschauffeur verwelkomde ons namelijk aan boord van de GLOEDNIEUWE TOURINGCAR. De reis naar BURTON te Zutphen ging geheel volgens planning. Daar aangekomen stapte de helft van het gezelschap uit en de overige helft ging verder door naar GAZELLE in Dieren. Doordat de weg daar gewijzigd was kwam de buschauffeur een beetje aan het zoeken, waardoor we een beetje laat bij Gazelle arriveerden. Dit had wederom als gevolg dat de rondleiding wat ingekort moest worden. Na een kopje koffie met een heerlijke koek kwam er een kort introductie-filmpje en werd de groep in tweeën verdeeld. Onze groep ging naar boven waar men een goed overzicht over de open werkplekken en afdelingen had. Al lopende kwamen we door het oude gedeelte waarbij men de voorgevel van het eerste fabriekspand als foto op de nieuwe scheidingsmuur geschilderd had en de deur richting de werkvloer hierin geïntegreerd had, heel indrukwekkend. Nadat we boven een algemene indruk hadden verkregen ging de wandeltocht richting de 1,6 km lange lakstraat. Al slingerend kwamen de verschillende frames, voorvorken, bagagedragers en spatborden voorbij nadat ze uit de spuitcabine en droogoven waren geweest. Eerst een poedercoatlaag, dan de laklaag in één of meerdere kleuren, dan worden de stickers met de hand aangebracht en als laatste wordt de knetterharde blanke laklaag aangebracht. Na iedere laklaag moeten de frames en onderdelen in de uithardingsoven. De volgende afdeling was het aanbrengen van de kabels door het frame. Iets verder kwam de opbouw van de wielen, de spaken worden machinaal in de gaatjes van de naaf geschoten waarna de spaken handmatige in de velg gevlochten worden. De rondloop van het wiel wordt door een machine gedaan die zelf berekent welke spaken aangedraaid moeten worden om de velg zuiver rond te krijgen. Dan handmatig met behulp van machines de band erop en het wiel is klaar. Als laatste onderdeel van de rondleiding door de werkvloer werden we langs één van de drie assemblage lijnen geleid. De rondleiding eindigde bij de ingang van de fabriek waar 2 heel bijzondere muurdecoraties, geschonken door het personeel, aangebracht waren. De één vertegenwoordigde een stukje historie en de ander had met de omliggende natuur te doen en het ontstaan van het gazelle logo. Toen ook de andere groep van de rondleiding terug was vertrokken we weer gezamenlijk per touringcar naar Burton.
Bij BURTON CAR COMPANY hadden we eerst de lunch en ging de andere groep met de bus naar Gazelle. Onze groep kreeg eerst een introductiefilmpje in de kantine geprojecteerd. Daarna begon Iwan Göbel, eigenaar van Burton, met zijn boeiende verhaal over het ontstaan van zijn bedrijf.
Het bedrijf bestaat sinds 1993 onder de naam Duck Hunt en vanaf 2000 onder de naam Burton Car Company, en is ontstaan door de passie voor autodesign en techniek van de twee eigenaren, Dimitri en Iwan Göbel.
Als kleine jochies bouwden de beide broers al allerlei rijdende vehikels van oude rommel. Tijdens hun studie, HEAO (Iwan) en Kunstacademie (Dimitri), ontstond de liefde voor de lelijke eend. Al snel werd de ene Eend omgebouwd tot een Pick-up en de andere tot een Lomax. Binnen afzienbare tijd waren honderden Lomaxen en Pick-ups verkocht. In maart 1999 werd de grootste 2CV shop van Nederland geopend. Inmiddels is het uitgegroeid tot één van de mooiste en succesvolste 2CV shops van de wereld, met online shop, werkelijk alles op voorraad, werkplaats, showroom, een revisie afdeling.
Eind 1998 werd gestart met het ontwerpen van een nieuwe sportauto, wederom gebouwd op het chassis van de 2CV. In mei 2000 werd deze, genaamd Burton, geïntroduceerd op de Nederlandse markt. In aantallen is Burton Car Company de grootste sportwagenfabrikant van Nederland, ooit. De gebroeders Göbel hebben de afgelopen jaren meerdere producten ontworpen en op de markt gezet. Bijvoorbeeld het kruisurinoir dat over de hele wereld wordt verkocht, een bed op wielen, genaamd het Nest, en de Celebrator. Dit is een opzetstuk dat je elektrische tandenborstel verandert in een vibrator. Tevens is Iwan Göbel uitgekozen tot 100% de beste ondernemer van Nederland.
Een collega van Iwan nam vervolgens de rondleiding voor zijn rekening. We bleven boven en konden vanuit de kantine rechtstreeks in het magazijn lopen. Veel oude eend onderdelen, maar ook nieuw plaatwerk en zelfs complete chassis uit voorraad leverbaar, zelfs een gegalvaniseerd exemplaar is tegenwoordig mogelijk. Vanaf boven konden we nu op de auto´s in de showroom neerkijken en gingen vervolgens naar beneden om de Burtons van dichtbij te bekijken. Terwijl wij de bolides bekeken was Mark aan het vertellen en vragen beantwoorden. Door naar de werkplaats, ook weer heel veel weetjes en veel te zien, er waren 2 Burtons in opmaak, heel indrukwekkend. De volgende hal was onderverdeeld in opslag, revisiewerkplaats, motorproefstand en vermogensbank. Eerst was de opslaghal aan de beurt, heel veel “oude” onderdelen, maar ook al opgeknapte achterbruggen. Gouw door naar de revisieafdeling waar de meesten van ons op zaten te wachten. Hier nam Peter het verhaal over, want Mark was meer van de verkoopafdeling. Hij begon zijn verhaal met de revisie en afstelling van de carburateurs, ook nieuwe worden eerst geheel gedemonteerd en daarna afgesteld met behulp van de motorproefstand. Dit is de enige manier om de carburateurs juist af te stellen. Toen gingen we naar de krukasrevisie, dat maak je niet vaak mee van zo dichtbij. Hier zijn speciale machines voor nodig, welke ze uit een Arabisch land opgekocht hebben. De krukas moet allereerst gedeeld worden en kan dan geslepen worden. Na het slijpen en het plaatsen van bussen kan het geheel weer samen gebouwd worden. Dit is een serieus werkje, want het wordt niet geperst, maar middels temperatuurverschil wordt het geheel samengedrukt. Dit moet dus snel gebeuren, anders zijn de benodigde ontstane toleranties door het opwarmen weer te klein geworden. Na afkoelen en op de juiste kamertemperatuur wordt de krukas vervolgens op rondloop gecontroleerd.
De volgende afdeling was het opbouwen van het motorblokje. Hier doen ze er steeds 6 tegelijk om er toch een soort van kleine serie van te kunnen maken. Dan nog een gedeelte waar de versnellingsbakjes onder handen worden genomen, maar aangezien de tijd vorderde gingen we snel naar de laatste afdeling waar men bezig was met het inrichten van de nieuwe afdeling en waar we even naar de gedemonteerde vermogensbank konden kijken.
Inmiddels was de touringcar weer terug van Gazelle en werd er besloten gezamenlijk nog even een bakje koffie te nemen alvorens de terugreis naar Wierden aan te treden. Het was goed verzorgd met verschillende soorten koeken, prima voor mekaar.
Eenmaal bij de Marke te Wierden aangekomen ging het verder met een glaasje fris en het voorgerecht, een heerlijk groente soepje. Zoals inmiddels bijna gebruikelijk volgde daarna het overheerlijke buffet waar eenieder wel het juiste gerecht kon vinden. Verschillende mooi versierde saladeschotels, een kaasschotel, stokbrood, vlees ten overvloede, patat en aardappels en nog een visafdeling. Nadat iedereen het buffet voor gezien hield, kwam er nog ijs als afsluiting.
Al met al toch weer een zeer geslaagde dagexcursie, met dank aan het ATC Twente bestuur………….

In de fabriek bij Gazelle mochten helaas geen foto´s gemaakt worden, maar in de ontvangsthal en bij Burton wel. ==> FOTO´S DAGEXCURSIE

Datum: 
donderdag, 21 juni, 2018