AUTODIAGNOSE 13 SEPTEMBER 2017

Woensdag 13 september 2017 had ATC Twente Autodiagnose.eu op bezoek.
We mogen wel spreken dat Asim Saglam, directeur eigenaar de zaal “stil “ heeft gekregen in de positieve zin van het woord.
"Het bedrijf dat wij hebben is niet specifiek een garagebedrijf zoals jullie die kennen. Doordat de huidige voertuigen zich meer transformeren naar een high Tech product, met de elektronica die op de achtergrond haar werk doet, totdat er zich een storing voordoet. Op dat moment komt men erachter dat de elektronica overal in verweven zit", aldus Asim.
Hoe ging dit “vroeger” in het garage leven, toen werd de “storing” opgelost tijdens een onderhoudsbeurt. Dat gaat nu niet lukken, het oplossen van een storing staat geheel los van een onderhoudsbeurt, we gaan zelfs zover dat het storing oplossen niet past binnen de garagebedrijven die onderhoud uitvoeren. Vergelijk het garagebedrijf als de zorgsector. Het garagebedrijf is de huisarts en stelt de diagnose, valt “de oplossing” binnen jouw kennis gebied dan is het oké. Valt het echter buiten je kennis gebied dan moet je het doorsturen, in de zorg sector zal de huisarts je nu doorsturen naar de specialisten, in ons geval dus ook. Je komt dan bij ons, wij zijn in staat om op een effectieve en systematische wijze storingen te diagnosticeren en op te lossen. Onze doelgroep is daarom niet de particulier maar garagebedrijven, schadeherstellers, verzekeraars en in bepaalde situaties, particulieren. Nogmaals wij repareren niets, wij diagnosticeren. Mocht er op ons advies een deel worden vervangen en achteraf blijkt dat het niet geholpen heeft, dan geven wij zelfs garantie of betalen het gemonteerd deel.
Wij zullen jullie proberen duidelijk te maken dat de diagnosticeren aan moderne voertuigen niet thuis horen in het beeld garagebedrijf dat wij kennen, de ruimte is te rumoerig, de kennis veelal niet aanwezig, noch de apparaten, data bases, netwerk en een separate diagnoseruimte. Hetgeen al blijkt hoe wij een klacht aannemen. Eerst willen wij een beeldvorming van de klacht, praten met de berijder, gaan ermee rijden, we vragen de geschiedenis van het voertuig op, we maken een dossier van het voertuig met de nodige foto’s, metingen en resultaten daarna brengen wij een advies uit. hoe bereken wij deze kosten, we proberen tussen 1 a 3 uur het probleem te tackelen, gaat het niet lukken dan nemen wij contact met de klant op met het verzoek evt. door te mogen gaan. In sommige gevallen stoppen wij met het diagnosticeren omdat dan de diagnose en reparatie kosten boven de dagwaarde van het voertuig uitstijgen en last but not least, all-in prijs inclusief een no cure no pay-regeling
Wat brengt de toekomst ons.
Diagnosticeren wordt een aparte tak van sport binnen het automotive, garagehouders hier niet mee lastig vallen. Door de steeds kleiner worden van de tolerantie waardes gaan OEM delen steeds vaker een belangrijker rol spelen dan de “imitatie delen”, waarvan het tolerantie gebied beduidend groter is, en waar de prijs er ook naar is t.o.v. de OEM delen. Software matige handelingen worden een deel van de reparaties. Onwetend diagnose apparatuur gebruiken, denk eens aan het resetten van adaptiewaardes, je weet niet wat je reset, en het brengt je vaker dieper in de problemen. Pass Thru ?

Vele praktijkvoorbeelden werden ter voorbeeld aangebracht waarbij men van alles vervangen heeft, met een hoge kostenpost als gevolg zonder dat het probleem was opgelost.
Renault 1.5 DCI met laadrukproblemen, MINI met steeds weer een lege accu, Audi A6 opnieuw in de noodloop, Volvo XC70 na revisie van de automaat slaat de auto moeilijk aan, VW T5 slaat niet aan, citroen C5 slaat bij warme motor niet meer aan.

Kortom een avond waarbij je erbij had moeten zijn, want nu weet waarom het diagnosticeren een aparte tak van sport is binnen het garagebedrijf

Datum: 
vrijdag, 17 november, 2017