2017-10-26 Verslag van Wabco Automotive BV

Verslag van: Wabco Automotive BV
Verzorgd door: Henk Klock
Datum: 26-10-2017
Lokatie: Actief college Oud Beijerland

Deze avond over de gebruikte techniek in trailers, aanhangers en landbouwvoertuigen had weer de nodige aantrekkingskracht waardoor 52 belangstellenden op weg zijn gegaan naar Oud Beijerland.

Wabco is Globel Technology Leader in dit segment en voorwaar géén kleintje.
De omzet is 2,6 miljard dollar per jaar, met 12000 werknemers in 28 productie-units in 39 landen verdeeld over 4 continenten.

Henk Klock (nee niet de broer van) wist de avondtoch met het grootste gemak helemaal vol te gochelen met zeer interessante wetenswaardigheden.

Je zou denken dat zo’n trailer er wel achteraan hobbelt en het uiteindelijk toch wel goed komt met de lading en de veiligheid.
Henk, verantwoordelijk voor de techniek-ontwikkeling bij Wabco, wist de aanwezigen te overtuigen dat het in werkelijkeid toch heel anders gaat.
De diverse films van situaties op de weg, waar het aanvangkelijk verkeerd dreigt te gaan, lieten zien dat de Wabco-techniek tot grootse dingen in staat is waardoor het toch goed afloopt.
Om te beginnen werden de rem- en veringtechniek van de trailers belicht.
De overheidsregels die heden hiervoor gelden zijn al 50 jaar oud en natuurlijk niet toereikend meer.
De mogelijkheden die er zijn om met digitale techniek de trailer met de trekker (én de chauffeur) te laten communiceren zijn volledig benut en tot ware hoogstanden in staat.
De trailer kan door het Roll Over Stabillety Support System worden aangestuurd op de remmen en vering waardoor bijvoorbeeld een te snel genomen bocht niet eindigt in een “gekantelde vrachtwagen” met bijbehorend regionaal “verkeersinfarct”. Uiteindelijk voor iedereen prettig nietwaar.
Maar ook het achteruit aanrijden op een laaddock, een trailer lossen of laden is nou eenmaal iets wat veel plaats vindt, kan volledig veilig geautomatiseerd worden toegepast.

Een ander door Wabco ontwikkeld systeem wat is toegelicht door Henk is het beveiligen van de lading en/of de laadruimte.
Dure lading kan pas worden bereikt als de chauffeur of de ontvanger van de goederen de juiste meldcodes heeft doorgestuurd en ontvangen naar de beveligingscentrale.
Ook het insluipen in de vrachtruimte door vluchtelingen aan de grens is hierdoor onmogelijk geworden.

De aanwezigen zijn verder deze avond volledig op de hoogte gebracht van de werking van nog veel meer systemen zoals de “asvaltrem” en “tiltbeveiliging” bij kiepers, wielen die opliften bij scherpe bochten, bandenspanningscontrole, vastzetrem en digitale technieken toegepast bij landbouwvoertuigen, supercombinaties in het buitenland tot wel 50 mtr lang en 90 ton zwaar! en nog veel meer.

Kortom ook deze keer een ATC-avond die je niet graag zou willen missen.

5-11-2017 John van der Lans

Foto's van deze lezing klik op onderstaande link

https://photos.app.goo.gl/cUhziDn2i3IzaUTj2

Met vriendelijke groet,

vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster
WWW.ATCNL.NL

Datum: 
donderdag, 9 november, 2017