2015-11-05 Verslag van de presentatie van Beru

Verslag van de presentatie van Beru
05-11-2015 Albeda College
Verzorgd door ons lid Cor Koorevaar

Cor is al enkele jaren met pensioen maar laat geen gelegenheid voorbij gaan om zijn kennis over ontstekings- en diesel koudestarttechnologie met veel passie over te brengen.
Daar zijn we bij ATC Afdeling Rotterdam uiteraard erg blij mee!

De collegezaal was gevuld met zo’n 65 enthousiaste techniek-liefhebbers waaronder enkele studenten van het Albeda College.

Beru is een onderdeel van het wereldomvattende ‘Federal-Mogul Motorparts’, dit bedrijf levert eerste montage- en vervangingsdelen van veel bekende merken. Denk bv aan Champion en Ferodo.
Beru is al 100 jaar ontwikkelaar en leverancier van ontstekings- en koudestarttechnologie en vooral primair leverancier van zeer veel autofabrikanten.

“Vertrouwen is goed maar testen is beter” onder dit motto is Beru in staat een minimale uitval van de gefabriceerde producten te bewerkstellen.

De bougie is in al die tijd niet zo erg veranderd, de omstandigheden echter wel.
De gebruikstijd is in de loop der tijd aanzienlijk verlengd.
Dit is bereikt door diverse materialen zoals platina toe te gaan passen.
100.000 km voordat er gewisseld moet worden is zeker geen uitzondering.
Er is in de moderne motoren, die veelal direct ingespoten zijn, nog maar weinig plaats voor de bougie.
Daarom zijn de bougies steeds “slanker” geworden en uitgevoerd met bijzondere sleutelwijdtes.
Ook de isolator (het keramiek gedeelte) wordt steeds langer om overslaan van de vonk te voorkomen. De isolator is inmiddels in staat 40.000 Volt te weerstaan.
De laatste bougie-techniek is de Eco Flash- oftewel hoge-frequentie technologie, deze technologie werk volgens het magnatron-principe en garandeerd een lager brandstofgebruik en schoner uitlaatgas door minder “misfires” en een meer volledige verbranding.

De kwetsbare bougiekabels zijn verdwenen.
Bobines zijn momenteel altijd op de bougie gemonteerd en zijn in staat meerdere vonken met een hoog vermogen te produceren.

Voor de diesel koudestart-technologie geldt hetzelfde als voor de bougies.
De spiraal (nog steeds gebruikt als symbool in de controlelamp!) is weliswaar vervangen door de stift maar de taak is nog steeds de koude dieselmotor aan de gang brengen en te houden.
Wel zijn er taken bijgekomen zoals het bijverwarmen van de koelvloeistof om de cabine-temperatuur op peil te houden en het ondersteunen bij regeneratie van het roetfilter.
De laatste generatie gloeipluggen (PSG Pressure Sensor Glowplug) geeft de druk in de cilinder door aan het motormanagment.
Alleen met deze informatie is de moderne diesel in staat de Euro 6 eis te halen.

www.beru.federalmogul.com/nl/tools-services/technische-informatiebrochures geeft heel veel informatie en is zeker het bezoeken waard!
Wederom een zeer leerzame presentatie met dagelijks bruikbare kennis.

Foto's van deze lezing klik op onderstaande link

https://picasaweb.google.com/104501025267495048573/20151105Beru?authuser...

Met vriendelijke groet,

vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster

    Datum: 
    dinsdag, 17 november, 2015