2015-05-29 Reis Duitsland (Waltrop, Zwickau & Leipzig

Verslag geschreven door Ria de Wit

29 april de bekende opstapplaats, bekende gezichten en....een bekende chauffeur, Frans.
De eerste stop in Cuijk koffie met gebak, de zon schijnt de stemming komt erin.
Op naar Waltrop naar het LWL Industriemuseum. Het museum is gesticht in 1979 door het Landschaftsverband Westfalen-Lippe en is het grootste Industriemuseum in Duitsland.
Keizer Wilhelm II wijdde op 11augustus 1899 de schepenlift Henrichenburg in.
Nu na ruim 100 jaar is er nog steeds de bewondering van de bezoekers voor dit gigantische hijswerk.
Ook kregen we uitleg over de techniek om het hoogteverschil van 14 meter te overbruggen.
In de bus kregen we een lunchpakket en na een tussenstop in Eisenach een voormalige grensovergang tussen oost en west ging de reis verder naar Meerane.
Snel kregen we de toegangskaart van onze kamer.
Even opfrissen, daarna een drankje vooraf en aan tafel.
Vooraf een kopje Pastinaaksoep en als hoofdgerecht de snitsel, waar we ons allemaal op hadden verheugd, maar die kregen we pas 72 uur daarna.

De tweede dag
Na een ontbijt waar voor iedereen wat lekkers bij was, stapten we in de bus.
De stadswandeling door Leipzig.
In twee groepen gingen we op stap met de gidsen, we bekeken het prachtige station, dit is een kopstation.
De mooie passages die de stad rijk is en verder het schitterende universiteitsgebouw dat door een Nederlandse architect is ontworpen, Erick van Egeraat.
Aan deze universiteit studeerde o.a.Johan Wolfgang Goethe , Richard Wagner en ook Angela Merkel.
De universiteit stamt uit 1409 en is daarmee de op een na oudste bestaande universiteit in Duitsland.
De oudste is in Heidelberg de Ruprechts -Karls-universiteit.
De nieuwe campus kost zo'n 140 miljoen €.
Vervolgens bezochten we de mooie Thomaskirche, die bekend is door Johan Sebastian Bach, waarvoor ook een standbeeld is opgericht.
Mede door de goede uitleg van de gids kregen we in korte tijd een goed beeld van deze prachtige stad.

Vervolgens reden we naar de Porsche fabriek, de oplichtende zuil naast oprijlaan heette ons als ATC welkom.
Met de auto lift werden we op derde verdieping van de "diamant" gebracht, waar we hebben geluncht.

In drie ploegen werden we rondgeleid. In Leipzig worden de Cayenne, de Panamera en vanaf 2013 ook de Macan gebouwd.

De derde dag 1mei brachten we een bezoek aan het Textiel en Rensportmuseum.
Zou het open zijn omdat het 1 mei is? Ja, hoor voor een verlicht raam boven zagen we een paar benen omhoog steken. Algemene hilariteit, maar die benen waar om kousen aan te trekken. We zagen hoe kousen werden gemaakt door rondbreien, een machine die bandjes kon vlechten, leuk om te zien.
Op de andere etage zagen we de weefgetouwen, erg imposant. We zagen hoe het ontwerp voor een gobelin wordt gemaakt en geweven, wat een tijd kost dat.
Het rensportgedeelte stelde niet zoveel voor, maar toch leuk om te zien.

Nog even een ritje langs de Sachsenring eveneens in Hohenstein-Ernsthal waar geen trainingen waren maar we kregen toch een indruk van dit circuit.

Daarna naar Zwickau waar we op eigen gelegenheid een hapje gegeten hebben, we zaten gezellig buiten op het marktplein.

Toen was de beurt aan het August Horch museum, genoemd naar de geniale Autotechniker August Horch. In 1986 werden de eerste stappen gezet voor dit museum, in 2000 slaan Audi A.G. en de stad Zwickau de handen ineen.
In 2002 begon de restauratie en in 2004 opende het museum en in 2005 was de gehele restauratie klaar.
Aan het eind van de rondleiding liet men nog een Horch acht cilinder motor in de proefstand draaien.
Dit museumbezoek was ook weer zeer de moeite waard.

In het Brauhaus ook in Zwickau hebben we heerlijk gegeten.
Ook dag drie was dus weer een erg geslaagde dag.

De vierde dag, na een heerlijk ontbijt, in de bus voor de thuisreis.
Na een zonnige reis gingen we lunchen in een strandpaviljoen in Kassel, inderdaad zat er ook een in zwembroek op het terras, iets verder op was minder kleding ook toegestaan!
Na een voorspoedige reis kwamen we aan bij Restaurant Kruidenlucht in Casteren, waar we ja nu echt waar, een heerlijke schnitzel kregen!
Na dit heerlijke diner, moe maar voldaan in de bus naar Ridderkerk, na het nodige handjes geven gingen we allen huiswaarts.
Ik denk dat we allemaal terug kunnen kijken op een gezellige en geslaagde reis.

Foto's van deze reis klik op onderstaande link,