2015-04-23 Verslag van de presentatie: Raven Lubricants Training

Verslag van de presentatie: Raven Lubricants Training (“Kennis Bespaard Kosten”)
Albeda College 23-04-2015

Deze avond was verzorgd door ons nieuwe lid de Heer Rinus Raven, voorheen werkzaam bij Q8 Oils en nu werkzaam als Free Lance smeermiddelenconsulent.

Dat de heer Raven alles weet van smeermiddelen, en in het bijzonder van motorolie, is na deze avond heel erg duidelijk geworden.
In snel tempo en met imposante tabellen, grafieken en schema’s werden de 62 aanwezige leden op de hoogte gebracht van alle ins en outs wat motorolie betreft.
In de presentatie werd duidelijk uitgelegd wat de verschillen en taken zijn van de soorten bassisolie en een niet gering aantal additieven wat de motorolie “op smaak” moet brengen.

Brandstofmotoren zullen nog zeker 20 jaar in het grootste aantal voertuigen de aandrijving gaan verzorgen waarbij de dieselmotoren, vanwege de hoge energie-inhoud per brandstofliter, de meerderheid zal vormen.

Sinds 1950 is het vermogen per liter inhoud van de motoren verdubbeld.
De motorolie is daarin uiteraard mee-ontwikkeld, de olie zal in allerlei omstandigheden goed moeten kunnen omgaan met temperatuur en belasting.
Maar ook het veranderen van de onderhouds-intervallen en de inhoud van het carter (minder olie moet meer doen) heeft zo zijn invloed.
Door verandering in de brandstof-samenstelling en de toename van directe inspuiting zal de chemische belasting van de olie ook telkens weer veranderen (Blowby-gassen en brandstofverdunning).

De gedragingen van de olie in de diverse omstandigheden wordt bepaalt na langdurig gebruik in testmotoren en weergegeven in de specificaties (een voor iedereen herkenbare lijst met eisen).
In de testmotoren is de belasting op de olie en de temperatuur in de olie extreem hoog.

De ontwikkeling van geavanceerde emissie-systemen brengt met zich mee dat daar de motorolie op moet worden aangepast, additieven die voor een uitstekende smering zorgen kunnen na verbranding in de motor voor asresten zorgen en het emissie-systeem onherstelbaar beschadigen.
Het raadplegen van de specificaties (ACEA, SAE, API, etc.) is dan ook zeer belangrijk voorgaand aan het plaatsen van de nieuwe olie in de motor.
De tijd dat er één olie in alle motoren kon worden geplaatst ligt inmiddels ver achter ons.

De opgedane wetenschappen op deze ATC-avond zal menig technicus dagelijks het werk een stuk overzichtelijker maken!

ATC-kennis bespaard dus ook kosten!

Foto's van deze lezing klik op onderstaande link.

https://picasaweb.google.com/104501025267495048573/20150423RavenLubrican...

Met vriendelijke groet,

vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster

    Datum: 
    maandag, 27 april, 2015