2014-12-10 Verslag van het bezoek aan Kemper & van Twist Diesel BV

Verslag van het bezoek aan Kemper & van Twist Diesel BV op 10-12-2014

De avond was uitstekend verzorgd door:
Jeroen Ewijk (Manager Aftersales), Mark Scheurwater (Service Manager) en Ron Vane (Product Support Engineer).

Na ontvangst, in de receptie van dit prachtige bedrijf, werden we ingedeeld in 3 groepen van ongeveer 15 personen.
Per groep zijn we, middels prachtige video-beelden en een rondleiding, op de hoogte gebracht over het ontstaan, de historie en uiteraard de huidige activiteiten van de Koninklijke Kemper & van Twist b.v.

De geschiedenis van K&vT is al de jaren nauw verweven geweest met Dordrecht.
Ruim 175 jaar geleden begon ene Willem van Twist in Dordrecht een stalhouderij wat de start was van een succesvol familie-bedrijf.
Van het vervoeren van personen en goederen met paard en wagen groeide het bedrijf uit naar een bedrijf wat alles van A naar B kon vervoeren of naar grote hoogte kon hijsen.
Denk hierbij aan en taxibedrijf (Twitax) en busvervoer (EDAD) maar ook vele vormen van zwaar transport en markante hijswerkzaamheden zoals de radiotelescope op de Drentse heide en het verhogen (185 mtr!) van de Euromast in 1970.
Bij dit werk kwam de “ervaring en vindingrijkheid” van het familiebedrijf heel goed van pas.

Sinds 1936 is K & v T importeur van Perkins dieselmotoren.

Ook het fabriceren en samenstellen (bv de Willy’s/Nekaf Jeep) van auto’s is een onderdeel van het bedrijf geweest.
Na de oorlog zijn veel benzine-motoren van ex legervrachtauto’s vervangen door de meer praktische en rendabele dieselmotoren van uiteraard.. .Perkins. Een gat in de markt indertijd.

Na de oorlog is Van Twist de samenwerking gestart met Kemper, een inbouwer van scheepsmotoren.

Vanaf 1922 waren garagebedrijven ook een onderdeel .
Bekend zijn Van Twist Opel en Dorvo Citroën Chrysler Jeep.
In de jaren tachtig is, door reorganisatie van Robert van Twist, begonnen met het afstoten van deze minder rendabele automotive-tak.

Huidige kernactiviteit is het leveren aan en onderhouden van Perkins motoren en FG Wilson generatorsets van afnemers in de energie-, industrie-, olie-, en maritieme sector.
Denk hierbij o.a. aan defensie (bv buitenlandse missies in Mali en Afganistan), Stadion Feijenoord, Erasmus MC, de Oosterscheldekering, de Maeslandkering , brandweerkazernes en politiebureau’s.
In diverse testruimtes kunnen diesel- en gasmotoren en generatorsets worden getest en/of worden gedemonstreerd aan de klanten.
Perkins dieselmotoren worden in Dordrecht omgebouwd naar gasmotoren voor ondermeer intern transport en generatorsets maar bv ook voor de rondvaartboten in de Amsterdamse grachten .
In het leveringspakket zit oa ook het bijzondere “Seakeeper” stabilisatie-systeem voor vaartuigen en het “Wasp” brandstoffiltratie-systeem voor het in conditie houden van dieselbrandstof in voorraadtanks.
De afdeling Product Support traint en ondersteund interne medewerkers en medewerkers van dealers en andere importeurs.

Een gezellige en leerzame ATC- avond bij een bijzonder sympatiek familiebedrijf.

Foto's van deze avond KLIK OP ONDERSTAANDE LINK
https://picasaweb.google.com/104501025267495048573/10122014KemperEnVanTw...

Met vriendelijke groet,

vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster

Datum: 
maandag, 15 december, 2014