2014-11-11 Apache Helicopter

Verslag van de presentatie “ Apache Helikopter” bij Albeda 11-11-2014.
Deze avond heeft een bijzondere aantrekkingskracht en bijna 80 leden waren daardoor naar de Graftstraat gekomen om de presentatie bij te wonen.

De presentatie werd gedaan door de jonge en energieke Perry Vroon.
Perry is Technisch Instructeur bij de Koninklijke Luchtmacht.

In rap tempo maar zeer duidelijk werd op ludieke wijze door Perry uitgelegd hoe de luchtmacht is samengesteld en hoe en waar overal ter wereld door de luchtmacht gewerkt wordt.

Perry vertelde over het vliegend materieel, wat in de verkoop staat, wat erg veel in gebruik is en wat nieuw gaat worden aangeschaft (b.v. 37x de F35 Joint Strike Fighter).

Uiteraard ging de meeste aandacht naar de helikoptervloot van de Klu zoals bv de imposante Chinook met dubbele rotor (tilt 10 ton de lucht in!) en de bijzondere Alouette III, een toestel wat sinds 1963 in dienst is en zonder electronica zeer betrouwbaar zijn werk doet n.l. het uitvoeren van VIP-vluchten.
De NH 90, het laatst nieuw aangeschafte toestel is een beetje een tegenvaller. Het toestel kan wat minder goed tegen zeewater terwijl het toch de bedoeling is dat er mee gewerkt gaat worden boven zee en op schepen.

De hoofdmoot van de avond was natuurlijk de Apache.
De Apache is ontstaan uit de wens om een helikopter zwaar te kunnen bewapenen.
In de Vietnam-oorlog is indertijd getracht de “Huey”, de bekende heli met de twee klapperende rotorbladen, uit te rusten met zware wapens maar daar was dit toestel niet geschikt voor.
De zeer wendbare Apache gevechtshelikopter is voor een groot aantal taken inzetbaar.
Is vooral bedoeld om op grote afstand grondtroepen te ondersteunen.
Daarom uitgerust met geavanceerde waarnemings- en navigatieapparatuur.

Perry heeft de leden deze avond vooral verteld over de technische bijzonderheden van de Apache.
Een paar punten uit de enorme informatiestroom:
Het airframe is een alluminium semi-monocock constructie en is er veel keflar en titanium gebruikt.
Een kleine turbineset de ” Auxilary Power Unit” voorziet in stroom, perslucht en hydrodruk zonder dat de twee hoofdmotoren van 1700 Kw per stuk hoeven te draaien. Deze APU stopt tijdens de vlucht.
Het toerental van de hoofdturbines (21000 omw/min) wordt door een tandwielkast omgezet naar 1400 omw/min voor de hoofdrotor en is een vaste overbrenging.
De brandstoftank bestaat uit 3 lagen en is om veiligheidsredenen gevuld met stikstof en is selfsealing.
Ook de basisprincipes van het helikoptervliegen (vooruit, opzij, achteruit, stilhangen, etc.) zijn door Perry helder uitgelegd.

Een prachtige avond waarvan er nog veel gaan volgen bij ATC Rotterdam!

Foto's van deze avond KLIK OP ONDERSTAANDE LINK
https://picasaweb.google.com/104501025267495048573/20141111Apache?authus...

Met vriendelijke groet,

vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster

Datum: 
woensdag, 19 november, 2014