2012-09-18 Lezing DSG Bakken

Dat de DSG aandrijving een heet hangijzer is bleek wel uit de zeer grote opkomst. ( 84 personen! )De lezinggever van deze avond was Ronald M Logmans mede eigenaar van TVS Engineering uit Varsseveld. Hij had Dirk Hooyman als assistent meegebracht en deze verzorgde de uitstalling van de meegebrachte onderdelen. Het bekijken hiervan werkte behoorlijk verhelderend want de meesten van ons zijn toch praktijkmensen en willen graag iets vastpakken en zelf bekijken. Allereerst kregen we een korte beschrijving van wat TVS eigenlijk doet en waar ze zich in hebben gespecialiseerd. Dit is dus o.a. in de in opmars zijnde DSG versnellingsbakken zoals al geruime tijd in gebruik door het VAG concern. Na een beschrijving van het DSG systeem met de voordelen ten opzichte van de al jaren in gebruik zijnde "gewone" automatische versnellingsbakken. Zoals minder brandstofverbruik omdat het geen volledige automaat is maar eigenlijk een meertrapse mechanische versnellingsbak. Een DSG bak kan geen versnellingen overslaan. De diverse types werden besproken met vermelding van de verschillen zoals met natte en droge plaatkoppelingen. Bij een DSG systeem regelt de transmissie de motor en het kan dus zijn dat de transmissie een foutcode geeft terwijl de motor de eigenlijke oorzaak is. De prijzen voor de diverse transmissiecomponenten zijn niet bepaald laag te noemen dus het is wel goed om zeker te weten waar de oorzaak van de problemen ligt. Het is dus zeer belangrijk het systeem goed te kennen om te weten waar de problemen kunnen liggen en daar is veel ervaring voor vereist en dat hebben de mensen bij TVS met vallen en opstaan geleerd. Na de pauze kregen we nog wat adviezen zoals: Updaten is zelden een oplossing voor de eventuele problemen. Olie wisselen kan in enkele gevallen weleens helpen. Alleen de koppeling vervangen is vaak maar een tijdelijke oplossing. De levensduur van een massavliegwiel is bij normaal gebruik max. zo'n 200.000 KM. Ronald ging ook nog even kort in op een andere tak van het bedrijf t.w. tuning. Hierbij is wederom veel kennis van de systemen vereist en voor de laatste nieuwe auto's heeft het ( zeker voor de particulier) weinig nut want deze zijn inmiddels door de fabrikant al geoptimaliseerd. Een groot woord van dank voor Ronald is dan ook zeerzeker op z'n plaats en ook deze lezing bewees eens te meer dat je de ATC hard nodig hebt om bij te blijven!

Foto's van deze lezing KLIK OP ONDERSTAANDE LINK
https://picasaweb.google.com/104501025267495048573/20120918LezingDSGBakk...

Met vriendelijke groet,
vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster

Datum: 
maandag, 9 juni, 2014