2012-04-25 Excursie naar Terlouw Diesel Center te Mijnsheerenland

Dat het onderhoud en de problemen aan dieselmotoren een “ hot item “ is bleek wel uit de ruim 100 belangstellenden die op deze avond waren afgekomen!
O.a.vanwege de melding “introducés van harte welkom” zagen we dan ook behoorlijk wat “vreemde“ gezichten.
Na de koffie werd de groep in vieren gesplitst en werd er in 4 verschillende ruimtes uitleg gegeven over wat de firma Terlouw allemaal voor de reparatie aan dieselmotoren kon betekenen.
Als eerste was er aan de hand van afbeeldingen een opsomming van wat er in de loop van de jaren veranderd is in de inspuittechnieken door de steeds strenger wordende milieuregels.
Hierna konden we in de revisieruimte, aan de hand van diverse uiteengenomen inspuitpompen c.q. hogedrukpompen, de verschillen in de systemen zien. Er stonden ook meerdere grote testbanken om de diverse delen voor of na revisie te kunnen controleren en eventueel aan te kunnen passen. Het bleek dat er nog heel wat komt kijken bij de revisie van bijvoorbeeld de
injectoren en hoe nauwkeurig alles luistert en afwijkingen dikwijls alleen maar onder een microscoop zichtbaar zijn!
In de werkplaats kregen we een uitleg over de volgende Terlouw service:” Motorproblemen onder het rijden”. Hierbij gaan medewerkers met de auto rijden om de problemen aan den
lijve te ondervinden en daardoor een diagnose te kunnen stellen. Dat dit niet altijd eenvoudig is bleek uit een Citroen bestelauto die werd aangeleverd zonder luchtfilter, oliefilterhuis, injectoren e.d. Vermoedelijk was de auto gestript ten behoeve van een andere auto want ook de stuurairbag was verdwenen! De eigenaar had de auto in deze toestand gekocht wat natuurlijk een zeer groot risico is.
Ook de problemen met de katalisatoren kwamen aan bod en het dikwijls maar lukraak vervangen hiervan zonder de oorzaak van de vroegtijdige vervanging te onderzoeken!
In een volgende hal bevond zich de rollen/vermogensbank met daarop in dit geval een Scania vrachtwagen.
Bij deze was de motor geoptimaliseerd voor wat meer P.K. en een iets gunstiger koppel en daardoor ook een lager brandstofverbruik.( dit kan in sommige gevallen wel tot een 10% zuiniger gebruik leiden)
Dit optimaliseren wordt natuurlijk uitsluitend gedaan in opdracht van, en in samenspraak met,
de eigenaar! Deze testbank wordt ook wel gebruik indien er twijfels zijn over de door de fabrikant of importeur opgegeven specificaties.
Al met al is het Terlouw Diesel Center een must voor het reviseren van injectiesystemen en het oplossen van problemen met dieselmotoren!
Ook uit deze avond bleek weer overduidelijk :
Je hebt de ATC heel hard nodig om bij te blijven!

Foto's van deze excursie KLIK OP ONDERSTAANDE LINK
https://picasaweb.google.com/104501025267495048573/20120425ExcursieNaarT...

Met vriendelijke groet,
vice-voorzitter.atc-rotterdam
Web Site beheerder
Arie Monster

Datum: 
zaterdag, 7 juni, 2014