"Elk voordeel heeft zijn nadeel "

Deze avond staat de techniek van het versnellen centraal.
Deze techniek is een door ontwikkeling van de techniek van het laatste 'Original' topmodel die, in de tijd van de volgens Wikipedia meest succesvolle jaren van de nummer 14, op de parkeer plaats van FC Tilburg te vinden was.
We hebben het hier natuurlijk over de 55, de laatste echte DAF, waar van zelfs de Marathon geen oplossing bood voor het imago van aandrijving door accessoires van Hunkemöller....
De laatste Variomatic zat btw in de Volvo 340 (1976) .

Maar dit terzijde.

Jan van Wijk, Senior Manager van o.a. Continuous Variable Transmissions bij [Bosch Transmission Technology BV](http://www.bosch.nl/transmission_technology/nl/html/5835.htm in Tilburg heeft deze avond een flap over nodig om de 'simpele' principes van de CVT duwband te verklaren.

Hier alvast de simpele uitleg;

"Het hart van de CVT is de variator die bestaat uit twee sets conische schijven oftewel 'poelies' waarover de duwband loopt. Als de afstand tussen de twee schijven wordt veranderd, past de loopradius van de duwband zich daarop automatisch aan, waardoor de overbrengingsverhouding traploos varieerbaar is.
De duwband bestaat uit honderden individuele, speciaal ontworpen stalen elementen die bij elkaar worden gehouden door twee pakketten van stalen snaren van een hoogwaardige legering. Deze elementen worden tussen de schijven geklemd om het koppel van de primaire poelie op de secundaire poelie over te brengen. Omdat het koppel door duwen wordt overgebracht in plaats van door trekken, ontstaat er tussen de twee ‘variatoren’ als het ware een massieve staaf."

Dit maakt de transmissie voor zeer hoge lasten toepasbaar – de CVT is leverbaar voor alle voertuigen tot een koppel van circa 450 Nm (newtonmeter), afhankelijk van specifieke klanten eisen en wensen.

Ook nieuwsgierig naar de uitdagingen van dit meer dan je denkt toegepaste transmissie systeem?
Kom naar de lezingsavond!