Atc afdeling West-Brabant op bezoek bij : SHVP

Afd. West-Brabant was 12 juni op bezoek bij SHVP Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht waar we gastvrij verwelkomt werden door oprichter van de stichting en eigenaar van de collectie Peter Reichwein. we werden getrakteerd op een geweldige demonstratie van de diverse werkende motoren, we zagen prachtige techniek van kort na de oorlogsjaren. Lopend te bewonderen meer dan eens de moeite waard. Iets wat je als techneut niet gemist mag hebben. Maar ook de oudjes van voor de oorlog zijn de moeite van het bezichtigen meer dan waard

De SHVP heeft als voornaamst doelstelling het behoud van een zeer bijzonder technisch historisch erfgoed in Nederland. Nederland en Duitsland kennen een rijke historie aan fabrieken/merken die in de periode van 1905 tot en met nu dieselmotoren voor zowel stationair als voor voorstuwingsdoeleinden hebben geproduceerd.
In de vorige eeuw heeft de ontwikkeling van de dieselmotor veel meegemaakt, van het verstuiverbakje, gloeikopmoteren, 2-takt, 4-takt, tot aan de moderne common rail motoren van nu. Van de vele Nederlandse dieselmotorfabrikanten is er eigenlijk geen 1 meer over. Als laatste is Werkspoor opgegaan in Wartsilla en ontbreekt het in Nederland aan trotse merken zoals Industrie, Brons, Kromhout, et cetera.
Echter, van de meeste oude Nederlandse merken is bij de stichting nog een werkend exemplaar te zien! SHVP behoudt en onderhoudt examplaren van deze bijzondere dieselmotoren. Bovendien stelt het SHVP deze tentoon aan het grote publiek. Dit alles is mogelijk gemaakt door de inzet van de gepassioneerde deelnemers die zowel met fysieke arbeid en financiƫle bijdragen aan de bescherming van dit prachtige cultuur-historische erfgoed.
Ook in Duitsland zijn er vele merken in de loop van de jaren verdwenen of opgegaan in andere merken. Voor de Duitse motoren geldt dat goed te zien is hoe de 1e en 2e wereldoorlogen invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de dieselmotor. Als hoogtepunt geldt hiervoor onze M.A.N. zes cilinder dieselmotor uit 1917,oorspronkelijk gebouwd om te dienen in een U-boot.
Het behouden van al deze historie is daardoor van groot belang, om mensen te kunnen laten zien wat Nederland heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de dieselmotor en hoe deze is verlopen. Zo verzamelen we bij voorkeur motoren, waarbij de diversiteit van motoren sterk naar voren komt en men een goede indruk krijgt van de ontwikkeling van de dieselmotor. Wil je ook eens een en ander bezichtigen ga dan naar de site voor meer informatie over SHVP via http://www.shvp.nl/

Hieronder ook nog een PDF document met een foto indruk van deze avond.